Vandaag de dag werken er steeds meer mensen als zzp’er of freelancer. Een relaxed werkbestaan wat je veel vrijheid geeft, je bent immers baas over je eigen werkzaamheden. Toch kan het ook veel stress met zich meebrengen, zeker wanneer je facturen niet betaald worden. Er is leidinggevende die dit voor je op kan lossen, dus zal je er zelf achteraan moeten. En soms is het reuze lastig als je voor de zóveelste keer naar een klant moet bellen met de vraag of ze jouw factuur kunnen betalen, en het liefst zo snel mogelijk. Daarom geven we in dit artikel een aantal tips die je kunt volgen wanneer je meemaakt dat jouw klant jouw factuur niet betaalt.
Stap 1: stuur een betalingsherinnering
De gemiddelde factuur dient binnen 30 dagen betaald te worden. Gebeurt dit niet, dan is dit de schuld van de klant. Maar het is aan jou als zelfstandige om zicht te houden op betaalde en onbetaalde facturen. Om het proces zo soepel mogelijk te laten verlopen, kun je het best op de 31 dag al een betalingsherinnering sturen. Dit hoeft geen boos of streng bericht te zijn, maar mag ook neerkomen op “Het zou kunnen dat u het bent vergeten, maar…”
Stap 2: bellen naar de klant
Als de factuur ook na de betalingsherinnering niet betaald wordt, dan is het slim om te bellen naar de klant in kwestie. Dit mag echt al een stuk strenger zijn, want de klant heeft niet alleen jouw factuur niet betaald, maar ook de betalingsherinnering genegeerd. In dit telefoontje kun je aangeven dat je hier niet van gediend bent en wanneer de factuur langer niet betaald wordt, je serieuze stappen gaat ondernemen.
Stap 3: stuur een aanmaning
Als zelfs na het telefoontje je factuur niet betaald wordt, dan kun je een aanmaning sturen. Hierin geef je de klant een tijdsbestek (vaak ongeveer 8 dagen) en hierbinnen moet de betaling van de factuur voldaan worden.
Stap vier: je incasso uitbesteden
Als de factuur vervolgens nog steeds niet betaald wordt, dan kun je ervoor kiezen je incasso uit handen geven, bijvoorbeeld aan een incassobureau zoals huyerincasso. Door hulp van het incassobureau wordt er echt druk uitgeoefend op de debiteur in kwestie, en zal je uiteindelijk, alsnog je geld ontvangen.