Voorraadbeheer is het proces van het beheren van de voorraad van een bedrijf, waaronder de hoeveelheid, de locatie en de kwaliteit van de goederen. Het doel van voorraadbeheer is om ervoor te zorgen dat een bedrijf altijd voldoende voorraad heeft om aan de vraag van klanten te voldoen, terwijl tegelijkertijd de kosten van voorraadbeheer zo laag mogelijk worden gehouden. De voorraad van je bedrijf is je kapitaal. Des te belangrijker dus om ervoor te zorgen dat dit op orde is. Vooral wanneer je stappen wilt maken en je de keuze hebt gemaakt voor voorraadfinanciering. Op het moment dat je beheer dan niet op orde is, heb je niet alleen een financiering die terugbetaald moet worden, maar zit je ook met één of meerdere onverkoopbare producten.
Verschillende manieren van voorraadbeheer
Het bijhouden van de voorraad kan op een aantal verschillende manieren. Naast het bij producten met een houdbaarheid checken op datum, is het ook belangrijk om kritisch te kijken naar je producten die niet of nauwelijks worden verkocht. Omdat er een aantal verschillende methodes zijn, hebben wij de belangrijkste voor je op een rijtje gezet.
EOQ
De economische bestelhoeveelheid (EOQ) is een wiskundig model dat bedrijven helpt om de optimale hoeveelheid aan voorraad te bepalen om te bestellen, op basis van de kosten van inkopen, opslag en bestellen. Het model helpt bedrijven om een balans te vinden tussen de kosten van voorraadbeheer en de kosten van het ontbreken van voorraad. Het is als het ware een soort min/max formule. Deze wordt berekend op basis van de verkopen in het verleden en potentiële vraag.
ABC-analyse
De ABC-analyse is een methode die wordt gebruikt om de voorraad van een bedrijf op te splitsen in drie categorieën: A-items, B-items en C-items.
A-items zijn producten die een hoge omzet genereren en een kleine hoeveelheid van de totale voorraad uitmaken. Deze producten zijn vaak van groot belang voor het bedrijf en vereisen speciale aandacht en zorg in termen van voorraadbeheer.
B-items zijn producten die een gemiddelde omzet genereren en een grotere hoeveelheid van de totale voorraad uitmaken. Deze producten zijn vaak van minder belang voor het bedrijf en vereisen minder aandacht en zorg in termen van voorraadbeheer.
C-items zijn producten die een lage omzet genereren en een grote hoeveelheid van de totale voorraad uitmaken. Deze producten zijn vaak van weinig belang voor het bedrijf en vereisen weinig aandacht en zorg in termen van voorraadbeheer.
Met de ABC-analyse, kunnen bedrijven hun voorraadbeheer op een efficiënte manier inrichten, door meer aandacht en zorg te besteden aan de producten die van groot belang zijn voor het bedrijf, en minder aandacht te besteden aan producten die van minder belang zijn. Dit kan leiden tot een efficiëntere voorraadbeheer, minder kosten voor opslag en minder risico op verouderde voorraad.
Tot slot
Naast deze twee varianten, zijn er nog veel meer mogelijkheden. Wat vooral belangrijk is binnen je bedrijf, is dat je ervoor zorgt dat dit op orde is. Samen met je debiteurenbeheer, zijn dit de twee belangrijkste peilers die je bedrijf kunnen maken of breken. Heb jij nu problemen met het innen van facturen, dan kun je ook kiezen voor het uitbesteden van je debiteurenvorderingen. Je betaald dan wel een bepaalde fee, maar bent voor bijna de volle 100 procent verzekerd van tijdige betalingen.