Een gezond bedrijf beschikt over een gezonde cashflow. Of je nu een eenmanszaak of een grote bv hebt, een cashflow is relevant voor elke onderneming. Wil je de kwaliteit van je cashflow optimaliseren, dan kun je hier een aantal zaken voor doen. Zeker voor beginnende bedrijven is het soms lastig om de cashflow te optimaliseren, vooral omdat het bedrijf wel veel winst kan maken, maar alsnog niet veel in kas hoeft te hebben. Dat komt bijvoorbeeld doordat je veel geïnvesteerd hebt in voorraden of debiteuren. Hoe je toch zorgt dat je een gezonde cashflow hebt, bespreken we in dit artikel.
Cashflow uitgelegd
De cashflow, in het Nederlands ook wel kasstroom genoemd is een soort huishoudboekje voor bedrijven. Je houdt hier je inkomsten en uitgaven in bij en dit kan heel waardevol zijn voor partners van het bedrijf om te weten hoe het ervoor staat met de liquide middelen. Het berekenen van de cashflow is eigenlijk ontzettend simpel. De cashflow is te berekenen door de som te berekenen van elke uitgaven van een bedrijf en de inkomsten van een bedrijf.
Een liquiditeitsbegroting maken
Door een liquiditeitsbegroting te maken heb je een stuk meer zicht in het verloop van je cashflow. Dit kan ook bijdragen om investeerders over de streep te trekken en te bewijzen dat er veel mogelijkheden zitten in jouw bedrijf. Door zo’n begroting te maken krijg je meer zicht op het saldoverloop en kun je ook rekening houden met eventuele obstakels of vertragingen. Het is algemeen bekend dat bedrijven rond mei langer doen over het betalen van hun facturen, omdat dan vaak vakantiegeld betaald wordt aan werknemers.
Factureer snel en stuur herinneringen
Als consumenten of andere bedrijven jou geld verschuldigd zijn, dan is het wel zo prettig als dat geld zo snel mogelijk binnen komt. Daarom is het ook zeker aan te raden om snel te factureren en te zorgen dat je dagelijks facturen verstuurt. Als je dagelijks factureert, heb je over het algemeen een stuk sneller je geld binnen dan wanneer je dit een keer per maand doet. Duurt het lang voordat mensen jouw factuur betalen, stuur dan een betalingsherinnering. De wettelijke betalingstermijn voor een factuur is 30 dagen. Als je eerder uitbetaald wil worden, bijvoorbeeld in twee weken, dan is het belangrijk om dit te communiceren. Het liefst meld je het vooraf, maar je kunt het ook communiceren op de factuur.
Betaal niet onnodig te snel
Als je qua liquiditeit wat krap bij kas zit (letterlijk), dan hoef je niet gelijk je crediteuren te betalen als dat volgens hun betalingstermijn nog niet hoeft. Ook hier komt het goed van pas om een begroting te maken, zodat je weet welke crediteuren (bij grote bedragen bijvoorbeeld) wanneer betaald moeten worden, of wanneer het juist verstandig is om wat extra geld in kas te houden. Het is zonde om een crediteur zo snel mogelijk te willen betalen als je daardoor in de problemen komt, terwijl dit later ook had gekund.