Rijk worden met het internet? Het klinkt voor vele jonge internetondernemers als een droom. Deze drie mannen maakten die droom al waar. Zij beschikken stuk voor stuk over miljoenenvermogens. Vermogens die zij te danken hebben aan de geweldig succesvolle websites die zij hebben neergezet. De drie rijkste internetondernemers, hun concepten én vermogens op een rij.
CoolBlue
Volgens Quote was Paul de Jong in 2018 de meest vermogende jonge ‘selfmade millionaire’ van Nederland. Hij is één van de mede-oprichters van elektronica- en witgoedgigant Coolblue en heeft een vermogen van zo’n 320 miljoen euro. Dat is helemaal niet slecht voor iemand die samen met zijn studievrienden vanaf een zolderkamertje een concept heeft bedacht.
De omzet van het bedrijf steeg vorig jaar tot ruim 1,35 miljard euro. Maar hoewel een groot deel daarvan winst betreft, keren de eigenaren de dividend niet aan zichzelf uit. De jaarwinst wordt in het bedrijf gestoken om verdere groei na te streven. Eén van De Jongs compagnons, Pieter Zwart, schopte het overigens al tot nummer 85 in Quotes ‘rijkenlijst’.
PB Web Media
Peter Becker is de drijvende kracht achter PB Web Media en heeft zo’n 105 miljoen euro tot zijn beschikking. Hoe hij dat heeft verdiend? Zijn bedrijf genereert traffic voor de meest populaire adressen van het internet. Van online games tot porno. Denk daarbij aan websites als gaymaletube.com, grannygalore.com en cumsotbukkake.com
Hiermee vergaart zijn bedrijf per jaar zo’n tien miljoen euro winst. Maar net als de nummer één internetondernemer van Nederland keert hij dat niet aan zichzelf uit. In 2016 gaf hij zichzelf het hoogste bedrag ooit, ter waarde van één miljoen. Verder is over Becker maar weinig bekend, want hij blijft het liefst zoveel mogelijk uit de spotlights. En geef hem daarin eens ongelijk. Iedereen gaat toch liever op wintersport dan dat ze vervelende journalisten te woord staan.
VidaXL
Het ondernemersduo Wouter Bakker en Gerjan den Hartog is goed voor in totaal 150 miljoen euro (75 miljoen per persoon). Zij stonden afgelopen jaar op de nummer drie in de top 100 van jonge ondernemers van Quote en op nummer 3 in de jonge ondernemerslijst. Ze worden heel eervol omschreven als ‘huis- en tuinboeren’ maar maken ondertussen jaarlijks 22 miljoen euro winst met hun webshop.
Bakker en den Hartog zijn namelijk de oprichters van het online warenhuis VidaXL. Hier kunnen consumenten terecht voor allerlei producten om hun woning en tuin compleet te maken. Van meubels, tot accessoires, sportartikelen en hobbyproducten. In een uiterst concurrerende markt werden zij succesvol door veel testen uit te voeren en de website steeds te blijven optimaliseren voor de klant. Ook werkten zij – heel slim – samen met Google.