Als jij bijvoorbeeld producten wilt verkopen via jouw website of je wilt meer potentiele klanten spreken door middel van een online contactformulier dan is het belangrijk dat jouw website goed vindbaar is. Een SEO-specialist kan jou hierbij helpen. Maar waar let hij of zij eigenlijk op?
Als online marketeer let een SEO-specialist op een aantal belangrijke zaken. Denk bijvoorbeeld aan de optimalisatie van jouw website, maar ook hoe je een goede positie kunt bemachtigen. Om dit voor elkaar te krijgen worden er drie punten heel belangrijk bevonden. Namelijk: content, autoriteit en techniek.
1. Content
Allereerst werkt SEO natuurlijk alleen als zoekmachines je kunnen vinden. Vandaar ook de afkorting Search Engine Optimalisation. Websites zoals Google matchen vragen van bezoekers met informatie dat online te vinden is. Is de content prettig om te lezen, van de juiste lengte en geeft het ook daadwerkelijk antwoord op vragen? Dan is de kans groot dat jouw website hoger gaat scoren. En dus vaker bovenaan komt te staan. Dit is de werking van SEO uitgelegd in een notendop.
2. Autoriteit
Als tweede let een SEO-specialist op de autoriteit van de website. Dit houdt in dat de externe en interne linkjes richting jouw website relevant moeten zijn. Als een website veel relevante links weet te ontvangen dan is er meer autoriteit. Hoe beter dit scoort hoe hoger je vindbaarheid is bij zoekmachines zoals Google.
3. Techniek
En dan de laatste punt van aandacht: techniek. Want een website kan nog zo ram vol staan met de juiste content, wanneer de techniek niet goed is heb je er niet zoveel aan. Denk hierbij aan een website die je ook goed op een mobiel kunt bekijken, de laadtijd van de website en of de website veilig is. Hiervoor is een SSL-certificaat nodig waardoor de URL is voorzien van https. Ook wil je dat een website goed indexeerbaar is.
Zoals je ziet is SEO meer dan alleen blogs plaatsen op een website. Het is dan ook een vak. Juist daarom is het verstandig om te kiezen voor een SEO-specialist. Hij of zij kan je niet alleen vertellen waar je op moet letten.