Marketing Metaverse: dit kun je komende jaren verwachten

Metaverse kun je zien als een soort sociaal netwerk, maar dan volledig virtueel. Met andere woorden: je kan er niet fysiek aanwezig zijn. Toch zijn hier wel veel mensen aanwezig. Al meer dan 15 jaar bestaat het. En tegenwoordig kun je hier ook – virtueel – je geld verdienen. Hoe? Dat vertellen we jou in deze blog.

Hiervoor moeten we even terug naar Second Life. Dit is 15 jaar geleden opgezet als een virtuele gemeenschap. Niet de kleinste namen waren hier even later te vinden. Denk aan bedrijven als Philips en ABN AMRO. Dit was het begin van marketing in de metaverse. Zij hadden hier namelijk een virtuele vestiging. Maar ook grote namen als Barack Obama kon je hier virtueel tegen het lijf lopen. Het was een hype! Maar de hype vloog over. Al was dit wel het begin van virtual reality.

Marketing Metaverse en blockchain

Zo zien we ook dat VR ontzettend veel groei heeft gemaakt in de wereld van het gamen. Maar ook daarbuiten. Denk bijvoorbeeld aan online producten bekijken door je VR-bril. Het volgen van films of het bekijken van een serie. Door die opkomst is ook Marketing Metaverse gaan groeien. VR-mogelijkheden om te adverteren en om je marketing nog dichter bij de mensen te brengen. Vooral bij online games, denk bijvoorbeeld aan Minecraft gaat behoorlijk veel geld in om. Virtuele producten voor euro’s of dollars. Maar tegenwoordig ook steeds vaak voor blockchain.

Het is Zuckerberg, eigenaar van Meta, die op deze manier nog meer mensen met elkaar verbinden. En uiteraard ook bedrijven. Zo kan je op deze manier niet alleen mensen ontmoeten, maar ook nieuwe producten bekijken en uitproberen. Zien hoe meubels bij je in huis staan? Test uit door middel van virtual reality uit en koop direct je lievelingsbank? Zien hoe een accommodatie van een hotel is? Wandel er vast doorheen! En wacht totdat het bij je thuis wordt bezorgd.

Virtuele wereld dichtbij huis

Al is dat laatste niet altijd zo. Net zoals bij Second Life kun je straks weer virtueel van alles kopen. Tot aan virtueel geld, tot aan virtuele producten. En wat te denken van een virtueel concert bezoeken? Virtueel samenkomen. Daar komt ook letterlijk koper en verkoper samen. Nieuwe stappen binnen de VR waar bedrijven ook mooi op in kunnen spelen. Waardoor de virtuele wereld naar een volgend level wordt getrokken