Invloed op je winstmarge: 6 essentiële onderdelen voor je tafelplattegrond

Voor je gasten kan je restaurantplattegrond het verschil maken in beleving en voor je personeel de efficiëntie in hun dagelijkse werk. Ga je voor een zitgedeelte aan de bar? Een terras aan de voor- of achterzijde? Hoe zet je de tafels binnen neer? Ze je je restaurantplattegrond goed neer, dan dit goed dan heeft dit een positieve invloed op je winstmarge. Bij de indeling zijn de volgende zes onderdelen essentieel:

  1. Entree en wachtruimte

Direct bij binnenkomst krijgen gasten een eerste indruk van je restaurant. Het moet dus niet zo zijn dat de indeling ervan meteen benauwd. In veel gevallen kun je op een zitje plaatsnemen of eerst wat drinken aan de bar tot de tafel gereed is. Afhankelijk of je werkt met reserveringen kan de wachtruimte klein of groot zijn.

  1. Kassasysteem voor in de horeca

Een zeer bepalende plek binnen je restaurant is het kassasysteem waar je  personeel reserveringen controleert, bestellingen opneemt (indien je niet werkt met handhelds), doorstuurt naar de keuken, en afrekent. Afhankelijk van of je gaat werken met handhelds of niet bepaal je de ruimte voor het kassasysteem. Kies je voor handhelds, dan neemt de bediening aan tafel orders op en hoeven zij minder vaak naar de centrale kassa te lopen.

  1. Zitgedeelte

Natuurlijk bepaal je afhankelijk van de geldende bouwvoorschriften hoeveel mensen maximaal tegelijkertijd in je pand aanwezig mogen zijn en bepaal je hoeveel stoelen je kwijt kan. Kijk bij het inrichten van je eetgedeelte naar hoe de bediening langs tafels kan bewegen. Daarnaast is belangrijk de juiste sfeer neer te zitten die bepaald wordt door tafelgroottes, –hoogtes, plaatsing, stoelen of bankjes, harde of zachte materialen, afscheidingen en planten.

  1. Bar

Lang niet alle restaurants kiezen voor een bar. Maar het geeft wel meteen sfeer en de mogelijkheid tot het zitten aan de bar om zo contact met de gasten te krijgen. Kies je voor een bar dat is deze het middelpunt van je zaak, waar je personeel en gasten omheen bewegen.

  1. Keuken

De keukenindeling is afhankelijk van de grootte, het type gerechten (koude of warme gerechten) dat je gaat bereiden en aantal couverts. Vaak wordt de keuken als eerste uitgangspunt genomen voor de rest van je restaurantplattegrond. Bedenk ook hoe de kok de uitgifte van de gerechten gaat doen en overgeeft aan de bediening. Belangrijk hierbij is rekening te houden met het juiste kassasysteem. Een iPad kassa geeft je veel flexibiliteit. Alles kan aan elkaar gekoppeld worden waardoor de juiste bonnen terecht komen in de keuken waardoor je koks meteen aan het werk kunnen en zo snel mogelijk uit kunnen serveren.

  1. Toiletten

Wat niet mag ontbreken in een restaurant zijn gasttoiletten. Het liefst plaats je deze niet direct zichtbaar voor je gasten, maar met een halletje of trapgedeelte. Plaats toiletten en de keuken bijvoorbeeld dichtbij elkaar zodat ze gebruik kunnen maken van hetzelfde leidingwerk (minder bouwkosten). Ook hierbij gelden wettelijke eisen, let hier goed op.