Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd, is de manier om hoger in Google te komen. Veel websitebeheerders kiezen ervoor om geen online marketing bureau in te schakelen, maar zelf aan de slag te gaan met het optimaliseren van hun website. Dit levert alleen niet altijd de gewenste resultaten op, omdat er door gebrek aan kennis en ervaring veel fouten worden gemaakt. De meest gemaakte fouten zetten we in dit artikel voor je op een rij.
- Je website is mooi, maar niet gebruiksvriendelijk
Natuurlijk is het belangrijk dat een website er goed en professioneel uitziet, zeker als het gaat om de website van je eigen bedrijf. Helaas besteden veel mensen te veel aandacht aan het uiterlijk van de website, waardoor er minder wordt gelet op de gebruiksvriendelijkheid en dat terwijl gebruiksvriendelijkheid nu juist zo belangrijk is. Een beeldvullende headerafbeelding met een hoge resolutie staat vast prachtig op de homepage van je website, maar zo’n afbeelding zorgt er wel voor dat de pagina een stuk langzamer laadt. Zoekmachines zullen sneller de voorkeur geven aan een snelle, gebruiksvriendelijke website dan aan prachtige, maar trage en onpraktische website. - Je doet geen onderzoek naar relevante zoekwoorden
Je hebt gelezen dat het wekelijks plaatsen van nieuwe content op je website bijdraagt aan een betere positie in zoekmachines. Dat klopt! Echter is het belangrijk om voorafgaand aan het schrijven van nieuwe content onderzoek te doen naar relevante zoekwoorden. Wat voor soort zoekwoorden gebruikt jouw doelgroep om content over bepaalde onderwerpen te vinden? Als je dit uitzoekt vóórdat je begint aan het schrijven van een nieuwe tekst kan je deze zoekwoorden erin verwerken, waardoor je content beter gevonden zult worden. - Je gebruikt de verkeerde zoekwoorden
Doe je wel onderzoek naar zoekwoorden, maar scoren je pagina’s nog steeds niet goed in Google? Dan heb je misschien te veel verzadigde zoekwoorden in de tekst verwerkt. Er is veel concurrentie op het internet. Je bent dus echt niet de enige die in de tekst het zoekwoord met de meeste zoekopdrachten heeft verwerkt. Als deze concurrentie op andere elementen beter wordt beoordeeld door Google, zal je alsnog onderaan de zoekresultaten eindigen als er op dit zoekwoord wordt gezocht. Het is dus ook verstandig om minder populaire en specifiekere zoekwoorden te gebruiken, dit worden ook wel long-tail keywords genoemd.