Shopliefhebbers zullen de term ‘Black Friday’ uiteraard kennen, maar wanneer je niet zo thuis bent in de wereld van het (online) shoppen, zegt het je misschien niet zoveel. In dat geval zullen we je even introduceren in de wereld vol kortingen. Waar Black Friday vandaan komt, wat het precies inhoudt en waar je dit jaar de beste kortingen gaat scoren (bijvoorbeeld bij Zalando black Friday deals), lees je in dit artikel.
Herkomst black Friday
Er zijn meerdere verklaringen voor het gebruik van de term ‘black Friday’ De eerste keer dat Black Friday gebruikt werd als term, ging dit om een financiële crisis. De goudcrash in september 1869, welteverstaan. Hier waren twee topondernemers aan het samenwerken om in één keer zoveel mogelijk goud in de Verenigde Staten op te kunnen kopen. Dit deden ze in de hoop dat de prijs zou stijgen en ze dit goud vervolgens met enige winst zouden kunnen doorverkopen. Helaas kwam hun plan op de desbetreffende (zwarte) vrijdag uit en raakten de aandelen in vrije val, met faillissementen als gevolg. Ook is de term ‘Black Friday’ door de politie in Philadelphia gebruikt om te verwijzen naar de enorme verkeersdrukte die er op dat moment was.
In Nederland
Hoewel Black Friday jarenlang een Amerikaans fenomeen is geweest, werd het in 2015 ook geïmplementeerd bij veel Nederlandse webshops. Deze zagen hun kans om een extra moment voor kerst te hebben waar er gestunt kon worden met kortingen – die ze graag aangrepen. Black Friday is voor veel mensen de uitgelezen gelegenheid om inkopen te doen voor sinterklaas of kerst. Uit cijfers blijkt dat het stunten met Black Friday deals zeer effectief is, want in 2017 nam het aantal pintransacties op deze dag met 65% toe ten opzichte van 2016. Een enorme stijging, dus. De verwachting is ook dat de kortingen rondom Black Friday over een paar jaar steeds hoger zullen worden. Er is meer animo voor aankopen op Black Friday, dus zullen aanbieders hier ook op inspelen.
Kortingen
Hoe groot of klein de kortingen zijn, verschilt per -uiteraard- per webwinkel. In Amerika zul je vooral de ‘echte’ deals vinden, die soms wel oplopen tot 75%. In Nederland zijn de kortingen een stuk bescheidener, de kortingen zijn hier eerder 20 tot 25 procent. Echter wordt hier ook veel gebruik van nepkortingen. Als hier sprake van is, is de prijs van een product of dienst vlak voor Black Friday omhooggegaan, waardoor er op Black Friday toch nog een mooie korting aangeboden kon worden. Echter heeft de consumentenbond vorig jaar beoordeeld dat dit niet meer mag en bedrijven die zich hier schuldig aan maken zullen een boete krijgen. Er zijn voorbeelden van bijvoorbeeld Coolblue die een stofzuiger ter waarde van 180,- euro vlak voor Black Friday ineens 220,- euro lieten kosten, om hem tijdens Black Friday te kunnen aanbieden voor een prijs van 159,- euro. Niet zo netjes, natuurlijk. Inmiddels is dit illegaal en worden bedrijven hard aangepakt wanneer ze nog gebruik maken van dit soort neppe reclames. Ben jij er wel eens eentje tegen gekomen?