Hoeveel geld zou een gemiddeld bedrijf moeten reserveren voor promotie?

Promotie, of reclame, maken voor je bedrijf is ‘part of the job’. Toch zien we dat het vaak een ondergeschoven kindje is en alleen gebeurt als er geld overblijft. En dat is jammer, want er is zoveel meer te halen uit promotie als je hier een vast bedrag voor reserveert. Maar hoe hoog moet dat bedrag dan zijn?

Soorten promotie

Laten we het eerst eens hebben over de verschillende soorten promotie. Je kunt denken aan radio- of zelfs televisiereclame, al dan niet bij een lokale omroep. Ook adverteren op internet is een vorm van promotie. Dit zijn vaak vrij prijzige vormen van reclame, of promotie, maken. Niet alleen omdat je zendtijd of pixels moet inkopen, maar ook omdat je beeld moet laten maken, al dan niet bewegend.

Drukwerk

Een makkelijke en minder prijzige manier van promotie maken is via drukwerk. Via https://www.123drukken.nl kun je de meest uiteenlopende promotiemiddelen bestellen. Wat voor jouw bedrijf werkt, is natuurlijk grotendeels afhankelijk van wat voor soort bedrijf je hebt. Zo kun je bierviltjes laten bedrukken, maar ook tassen, schrijfblokken of USB-sticks. Maar ook kaarten, flyers, banners en andere middelen om je bedrijf onder de aandacht te brengen, bijvoorbeeld voor of tijdens een evenement, kan bedrukt worden.

Hoeveel budget heb je nodig?

Hoeveel budget je nodig hebt, is dus onder andere afhankelijk van wat voor soort promotie of reclame je wil gaan maken. Bovendien is het ook afhankelijk van hoe het met je bedrijf gaat, en wat voor diensten of producten je aanbiedt.

Een stelregel die voor veel bedrijven werkt, is dat je minimaal 5% van je omzet aan promotie, reclame en/of marketing zou moeten uitgeven om te blijven waar je bent, en 10% als je wil groeien. Maar, groeit je omzet, dan kan het zijn dat dit percentage gaat verschuiven omdat het niet meer in verhouding is. Hoe groter je bedrijf, hoe meer er in de regel wordt uitgegeven. Maar hou er rekening mee dat té veel ook weer niet goed is, omdat het dan op een gegeven moment niet meer omzet oplevert en het dus een onnodige kostenpost wordt.

Als stelregel kun je dan ook aanhouden dat 15% voor een gezond bedrijf het maximum zal zijn. En bedenk daarbij vooral ook dat je niet altijd met alle trends mee hoeft te gaan, ook niet op het gebied van promotie. Tenslotte nog een tip: je kunt beter één ding goed doen, dan twee (of meer) half, en dat gaat zeker op voor het maken van promotie en reclame. Wees dus kritisch op waar je je budget aan uitgeeft!