Adverteren is natuurlijk van alle tijden, maar steeds meer dan ooit wordt het online gedaan. Hoeveel betalen bedrijven eigenlijk voor online advertenties?
Adverteren
Onze online wereld kent al sinds mensenheugenis advertenties. Waar dat vroeger gedaan werd met pamfletten, later met radioreclames en uiteindelijk op televisie in de STER en reclameblokken, wordt dat nu op elke mogelijke manier online gedaan. Waar je ook heen surft, de advertenties staan je direct op te wachten. Voor een bedrijf is het belangrijk om goed te scoren op seo, clicks en resultaten. Sterker nog, ze kunnen niet meer zonder. Voor meer informatie bekijk www.seocursus.nl.
De grote spelers
Op dit moment ligt de advertentiemarkt bijna alleen in de handen van Google en Facebook. Deze twee grote spelers hebben nu zo’n 80% van de online advertentiemarkt in handen. Hoe dat komt? Heel gemakkelijk. Bijna iedereen gebruikt Google als zoekmachine. Google vraagt op zijn beurt weer of ze jouw gegevens mogen gebruiken voor data-onderzoek en bijna iedereen klikt daar op ‘ja’. Zodoende heeft Google over de jaren heen ontzettend veel informatie verzameld van veel verschillende mensen. Op die manier heeft Google perfect voor zich welke doelgroep wat leuk vindt en op welke manier ze het best de advertenties kunnen inzetten om de juiste groep aan te spreken.
Wat kost adverteren online?
Je wil natuurlijk bovenaan eindigen in de zoekresultaten van Google, dat kan je bijvoorbeeld bereiken met seo training voor bedrijven. Op die manier weet je zeker dat er geen fouten gemaakt worden als het gaat om vindbaarheid. Dat is nodig, aangezien de prijzen online nog al wat van elkaar kunnen verschillen. Meestal worden de kosten in online advertentieplatformen als Facebook en Google berekend aan de hand van afrekenmodellen. Als adverteerder heb je de mogelijkheid om te kiezen van welk afrekenmodel je gebruik wil maken. Er zijn drie algemene afrekenmodellen: Cost per Click, Cost per Mille en Cost per Acquisition.
Cost per Click
Dit model houdt in dat je een bepaald bedrag betaald, elke keer als iemand op jouw advertentie klikt. De hoogte van de kosten die je betaalt, hangt af van meerdere factoren. De concurrentie speelt zeker weten een rol. Is jouw product, de doelgroep die je wil bereiken of een zoekwoord erg actief op dat moment, dan ligt de prijs per klik hoog. Als er minder concurrentie is in jouw gebied, ligt de prijs per klik lager. Als adverteerder geef je aan hoeveel een klik maximaal mag kosten en wat je maximale budget is voor een bepaalde termijn.
Cost per Mille
CPM, of ook wel kosten per duizend, betekent dat je betaald per duizend vertoningen op social media. Als je wil dat zoveel mogelijk mensen jouw advertentie bekijken, is CPM een perfect model voor jouw bedrijf. Het enige nadeel aan dit model is dat elke vertoning van de advertentie geld kost, terwijl je er niet direct uit kan halen of het daadwerkelijk meer klanten oplevert.
Cost per Acquisition
Kosten per acquisitie. Daarbij betaal je op social media voor een bepaalde prestatie. Dat is bijvoorbeeld een directe verkoop of een conversie. Zodra er een conversie behaald wordt, betaal je de kosten daarvoor. De kosten voor de social media campagne zijn dus resultaatgericht. Hier geldt ook vaak een maximum bedrag per acquisitie binnen een bepaalde periode.