Dit is waarom flyers uitdelen anno 2021 nog steeds effectief is

Wanneer je denkt aan marketing voor jouw bedrijf, dan ontkom je niet aan online marketing. En als je de online marketeers moet geloven, is dat ook nog de enige vorm van marketing die effectief is. En laten we eerlijk zijn, zonder wordt het best lastig om je bedrijf goed onder de aandacht te brengen. Toch is offline marketing nog niet zo achterhaald als sommigen je willen doen geloven. Het is juist de mix van marketing-oplossingen en -materialen die het uiteindelijk effectief maken. En daarom is het uitdelen van flyers, ook anno 2021, echt nog effectief. Mits je het op de juiste manier doet natuurlijk!

Tijdens een event

Sta je op een beurs, een netwerkbijeenkomst of een ander fysiek event? Laat dan van tevoren even wat flyers drukken om uit te delen. De kans is namelijk groot dat jouw potentiële klant die dag niet alleen jou ziet en spreekt, en dus vergeet hoe jij of jouw bedrijf ook alweer heet. Geef ze een flyer mee en de kans is groot dat ze bij thuiskomst ook nog weten wat je te vertellen had! En dan komen ze, als ze interesse hebben, als het goed is vanzelf bij je in de lucht. Via je website bijvoorbeeld!

Huis-aan-huis

Hoewel er een groep mensen is met een Nee/Nee of Nee/Ja sticker op de brievenbus, heeft het overgrote deel dat niet. En die ontvangen dus allerlei folders en huis-aan-huisbladen, waar ze redelijk bewust voor kiezen. Deze groep vindt het blijkbaar fijn om dingen op papier te zien, of dat nu de aanbiedingen van de supermarkt is, of een flyer van een nieuw bedrijf in de buurt. Dit werkt wel het beste wanneer je producten of diensten aanbiedt voor consumenten, de zakelijke klant bereik je hier minder goed mee.

Zo zie je dat makelaars regelmatig een flyer in de bus gooien, met daarop de huizen uit de buurt die ze recent verkocht hebben (niet te verwarren met de flyers van investeerders die jou huis willen opkopen!). Wanneer mensen dan hun huis willen verkopen, is de kans groot dat ze aan die ene makelaar van die flyer denken. Maar ook de kapper, schoonheidsspecialiste, pedicure en andere dienstverleners brengen zo eenvoudig en laagdrempelig hun dienst onder de aandacht van hun doelgroep.

Besteed aandacht aan de flyer

Als je wil dat jouw potentiële klant aandacht aan jouw flyer en dus aan jouw bedrijf besteedt, dan werkt het het beste om zelf aandacht te hebben besteed aan de flyer. Zorg voor een mooie, duidelijke opmaak. Een goede aanbieding (één of twee, geen hele flyer vol aanbiedingen), eventueel alleen voor wie de flyer kan overhandigen, werkt ook. Zorg er ook voor dat je de flyer professioneel laat drukken. Wanneer je laat zien dat jij aandacht aan je materialen besteedt, zal de klant eerder geloven dat jij ook die aandacht voor hem hebt.

Een printje uit je eigen printer oogt niet alleen niet zo professioneel, het drukt ook uit dat je er eigenlijk zo min mogelijk tijd, geld en moeite aan hebt willen besteden. Je hoeft ook niet te overdrijven: een flyer die er megaduur uitziet, zal eerder het gevoel oproepen dat je te duur bent, als je daar geld aan uit kunt geven. Oftewel: zoek de balans!