Zo werkt een claim voor letselschade

Oef, letselschade. Daar zit natuurlijk niemand op te wachten. Want letselschade kan een flinke impact hebben op je dagelijkse leven. Zo kan je door een vervelend ongeluk tijdelijk niet meer je werk doen, je huishouden regelen, je eigen boodschappen doen of jezelf verzorgen. En in sommige gevallen wordt het tijdelijke chronisch. Wat kun je dan doen? Als er iemand is die dit heeft gedaan dan kun je gelukkig een schadeclaim indienen. Maar dan is het wel slim dat je het op de juiste manier doet. Want soms, soms kan het wel jaren duren voordat een schadevergoeding op je rekening staat.

We zeiden het net al eventjes, maar veel schadeclaims gebeuren doordat je bijvoorbeeld wordt aangereden. Op jaarbasis gebeurt het wel honderdduizend keer en het aantal verkeersongelukken blijft jaarlijks oplopen. Aangereden worden kan bijvoorbeeld in de auto zijn, maar ook op de scooter of op de fiets. Als je bent aangereden kan je letselschade claimen. Letselschade kan ook uit verschillende onderdelen bestaan, denk aan materiele schade of immateriële schade. Bij de eerste moet je denken aan schade aan je auto of je fiets, of dat je hoge medische kosten had. Maar immateriële schade wordt ook steeds belangrijk, hieronder valt bijvoorbeeld verdriet of pijn.

Schriftelijk aansprakelijk stellen

Als deze ellende jou is aangedaan dan wil je niets liever dan krijgen waar je recht op hebt. Maar hoe kan je iemand aansprakelijk stellen voor jouw letsel? Het is belangrijk dat je de veroorzaker, zelfs als je diegene spreekt na het ongeluk, schriftelijk aansprakelijk te stellen. Vaak kan dat via het schadeformulier. Op deze manier kun je de meeste redelijke kosten op de andere partij verhalen. Het is belangrijk dat je zelf hiervoor bewijs aandraagt. Vergeet daarom niet om genoeg foto’s te maken op de plek van het ongeluk zodra het is gebeurd. Of vraag ooggetuigen om hun gegevens.

Hoe werkt zo’n claim nou precies dan? Stel jij hebt recht op een vergoeding. Dan is het aan de aansprakelijke partij om een bedrag te betalen. Vaak doen ze jou dan een aanbod binnen een bepaald termijn. Jij moet dit accepteren, maar omdat het vaak een schatting is kan je dit bod ook weigeren. Het is dan wel belangrijk dat je gaat onderhandelen op basis van gegronde redenen. Zo moet je bijvoorbeeld ook bewijzen aanleveren, denkt aan onkosten en ga zo maar verder. Het kan dan ook prettig zijn om een externe partij in te schakelen die jou hiermee kan helpen.

Juridisch proces

Als je verkeerslachtoffer bent, kan het ook fijn zijn om naast juridische hulp ook ondersteuning te krijgen. Een ongeluk kan natuurlijke flink wat schade aanbrengen, ook in je voel en emoties. Daarom kan je altijd Slachtofferhulp krijgen in geval van een verkeersongeval of calamiteit. Het is namelijk juist voor de verwerking erg belangrijk dat je erover kunt praten.

Het claimen van een vergoeding is dus een juridisch en soms lastig proces waarbij het soms een flinke tijd kan duren voordat je ook daadwerkelijk geld op je bankrekening krijgt. De ene partij wil liever niet betalen en zal daar dan ook alles aan doen. Juist daarom is het slim om een expert in te lichten die voor jou het woord en het werk kan doen. Zodat je sneller inzicht in jouw zaak krijgt.