Stel je voor, je gaat naar de kapsalon in de buurt. Je verwacht een goede ervaring dus bent blij als je met zorgvuldigheid wordt geknipt, maar een kopje koffie kan dan ook een fijn extraatje zijn. Als je dan ook nog na het afrekenen een spiegeltje of lippenbalsem meekrijgt als klein cadeautje, draagt dat helemaal bij aan de fijne ervaring. Elke keer dat je dan met gebarsten lippen in je tas graait, zie je weer die lippenbalsem met het logo van jouw kapsalon erop, en elke keer denk je weer terug aan die fijne ervaring. Een eigen huisstijl van een bedrijf, met herkenbaar logo en stijl, kan dus heel slim en lucratief zijn om bij te dragen aan de herkenbaarheid en populariteit van je bedrijf.
Maar, het produceren van producten met je eigen huisstijl is allesbehalve gratis. Het kan een behoorlijk grote investering zijn, zeker als je een beginnend bedrijf zijn. Maar je kunt er ook veel voor terug krijgen. Daarom rest ons de vraag: wat levert zo’n eigen huisstijl eigenlijk op? En vooral: is het de investering waard?
De grootste voordelen
- Je naamsbekendheid wordt enorm vergroot. De informatie van jouw bedrijf wordt vaak herhaald, is herkenbaar, en mensen onthouden de naam van jouw bedrijf eerder.
- Ook binnen het bedrijf kan het een voordeel hebben om een eigen huisstel hebben. Medewerkers kunnen zich dan namelijk op hun manier identificeren met het bedrijf.
- Je laat de concurrentie achter je. Onderscheid je je op een slimme manier van je concurrenten, dan val je op. Dit kan eigenlijk enkel positief uitvallen voor jouw bedrijf. Je legt hiermee nadruk op de eigen bedrijfsidentiteit en zorgt ervoor dat jullie imago duidelijk en te begrijpen is.
- Ook al lijken deze voordelen niet zo meetbaar, wanneer je een goed CRM systeem hebt, is dat het wel. Hiermee kun je je klantgegevens up-to-date houden, maar zie je ook welke verandering in jouw bedrijf welke gevolgen heeft voor het succes van jouw bedrijf.
Enkele tips
Bij het ontwikkelen van een eigen huisstijl is het belangrijk dat je herkenbaar (brief)papier en/of enveloppen hebt, maar ook brochures, flyers etc. Pas daarna komen de leukere, kleinere merchandise. De populairste varianten hiervan zijn een lippenbalsem met eigen logo, een herkenbare sleutelhanger met logo, een spiegeltje met logo etc. Je kunt ook een pen bedrukken, omdat je bijna zeker weet dat iemand hier sowieso iets aan heeft en vaak zal gebruiken. Daarnaast wordt een pen vaak uitgeleend en zullen nog veel meer mensen je logo onder ogen krijgen.