Iedereen droomt weleens van het idee om rijk te worden door een uitvinding maar slechts zeer weinigen realiseren deze droom ook daadwerkelijk. Ideeën zijn er meestal genoeg mar de daadwerkelijke uitvoering laat nogal eens te wensen over. Op zich begrijpelijk, een idee ontstaat vrij snel en kost op zich weinig moeite maar het realiseren ervan is toch een heel ander verhaal waar veel bij komt kijken. Waarom komt iemand op een geniaal idee en hoe gaat de uitwerking in de praktijk in zijn werk?
Brainstormen of een geniale ingeving
Er zijn grofweg gezegd twee manieren om tot een uitvinding of geniaal idee te komen, door er veel over te denken en te brainstormen, of door er juist helemaal niet over na te denken. Dat laatste klinkt wat tegenstrijdig maar daar zullen we zo verder op in gaan. Bij een reclamebureau wordt er bijvoorbeeld veel overlegd met de klant en onderling om te komen tot de perfecte reclame. De klant geeft dan aan welke dienst of product ze willen promoten, maar ook wat ze bijvoorbeeld juist niet willen. Er volgt dan een aantal brainstormsessies en uiteindelijk wordt de reclame gemaakt.
Maar het kan ook zijn dat het zogenaamde Eureka moment zich aandient op een moment dat er helemaal niet over de kwestie wordt nagedacht. Maar een geniaal idee komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen, er is een veel gevallen al veel over het onderwerp nagedacht en juist op het moment dat je er even genoeg over hebt gedacht en je geest wat afleiding gunt, komt het idee opeens tevoorschijn uit het niets.
Idee vastleggen
Als je eenmaal een goed idee hebt gevonden dan is het verstandig om dat idee vast te leggen zodat anderen er niet mee aan de haal kunnen gaan. Je kunt dat bijvoorbeeld bij een merkenbureau onderbrengen. Juridisch een idee vastleggen is dus eigenlijk altijd wel verstandig, wel is het zo dat daar kosten aan verbonden zijn. In die zin moet het natuurlijk wel de moeite lonen om een en ander in werking te zetten. Eigenlijk alles wat wordt gemaakt door iemand en uniek is kan juridisch worden beschermd. Een en ander valt in veel gevallen onder de noemer intellectueel eigendom. Denk bijvoorbeeld ook aan auteursrechten, merkregistraties, een beeldrecht, etc. Daarbij valt er nog onderscheid te maken in bijvoorbeeld bescherming in de Benelux door een Benelux merkenbureau of wereldwijd. U zult begrijpen dat bescherming wereldwijd lastiger is dan alleen voor de Benelux. Laat je van tevoren ook goed informeren over de kosten als je van plan bent om bijvoorbeeld een merknaam te registreren.