Iedereen heeft waarschijnlijk wel een keer vaag van restitutie gehoord. Maar wat is het precies? En wanneer heb je er recht op? Wij legen uit wat het precies is en vertellen je alles wat je moet weten over restitutie.
Wat is restitutie?
De Van Dale geeft de volgende definitie voor restitutie: ‘Teruggave, terugbetaling’. Restitutie is dus een zelfstandig naamwoord dat terugbetaling betekent. Om het wat concreter te maken geven wij een aantal voorbeeld situaties waarin er sprake is van een restitutie. Zo wordt in de volgende voorbeeldzin beter duidelijk wat restitutie precies betekent: “Wanneer je je halverwege het jaar uitschrijft van school heb je recht op restitutie van het collegegeld.” Een synoniem hiervoor is dus ook wel teruggave. Bij een restitutie gaat het echter altijd om een terugbetaling met geld. Een ander voorbeeld is: Toen ik mijn lidmaatschap had opgezegd bij de sportschool, werd er een deel van het bedrag gerestitueerd.” Restitutie kan in sommige gevallen ook vervangen worden door vergoeding en herstel. Bijvoorbeeld: “Bij schade krijg je een vergoeding als je goed bent verzekerd.” In dit geval zou er in plaats van ‘vergoeding’ ook ‘restitutie’ kunnen staan.
Wanneer krijg je een restitutie?
Er kunnen veel situaties voorkomen waarin je recht kunt hebben op een restitutie. Een voorbeeld hiervan is een annulering van een vakantie. Als je op reis te maken krijgt met een dreigende ramp waardoor je noodgedwongen naar huis moet, kan je een deel van je geld terugkrijgen. Hieraan zitten wel wat eisen, namelijk:
- Jouw reisorganisatie is lid van de Stichting Calamiteitenfonds Reizen (SCR).
- Het gaat om een toeristische vakantie.
- Er is sprake van een dreigende ramp, zoals een natuurramp of terrorisme.
Het is dus niet zo dat je bij elke geannuleerde reis recht hebt op restitutie. Als je losse vliegtickets hebt gekocht of naar huis moet vanwege een epidemie of dierziekte, krijg je helaas niks terug. Mocht er voor je reis sprake zijn van een dreigende ramp, kan het Calamiteitenfonds soms een dekkingsbeperking opstellen. Als je met deze dekkingsbeperking toch op reis gaat, krijg je achteraf geen geld terug. Je mag je reis vanaf 30 dagen voor de start gratig annuleren. Een negatief reisadvies van het ministerie van Buitenlandse zaken is niet hetzelfde als een dekkingsbeperking van het Calamiteitenfonds. Kijk voordat je een reis boekt goed naar de voorwaarden van de reisverzekering, het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse zaken en of er een dekkingsbeperking van het Calamiteitenfonds geldt.
Terugsturen pakketje
Heb je iets (online) besteld, maar blijkt het toch niet helemaal goed te zijn? Dan kun je bij veel bedrijven het pakketje retour sturen. Als het bedrijf jouw pakketje ontvangen heeft en goedgekeurd, krijg jij het betaalde bedrag teruggestort op je rekening. Let er wel op dat je het pakket binnen het aantal aangeven dagen terugstuurt. Anders heb je helaas geen recht meer op een restitutie. Ook moet vaak het kaartje nog aan kleding zitten en mag het uiteraard niet gebruikt of gedragen zijn. Lees daarom voordat je iets bestelt altijd even het retourbeleid van een bedrijf.
Wat is een restitutiepolis
Restitutie is dus een ander woord voor terugbetaling. Het principe van een restitutiepolis is dan ook dat je de rekening voor zorg zelf betaalt en vervolgens doorstuurt naar de verzekeraar. Deze betaalt de kosten terug als ze vallen binnen de dekkingsvoorwaarden van de verzekering. Je mag dus zelf een keuze maken naar welk ziekenhuis of arts je gaat en stuurt achteraf de rekening naar de zorgverzekering. In de praktijk is het vaak niet nodig om achteraf een rekening door te sturen. Dit komt doordat de zorgverzekeraars die een restitutiepolis aanbieden met alle ziekenhuizen en de meeste zorgverleners een contract afsluiten. Alleen bij zorgaanbieders die niet zijn gecontracteerd bij de zorgverlener, schiet je de rekening voor en wordt deze achteraf aan je terugbetaald. Er zit wel een verschil tussen de basisverzekering en de aanvullende verzekering. Bij een restitutiepolis heb je als verzekerde minimaal recht op vergoeding van het marktconforme tarief voor zorg uit de basisverzekering. Maar let op want bij een aanvullende verzekering kan de vergoeding lager uitvallen dan het marktconforme gemiddelde gecontracteerde tarief. Het marktconforme tarief is een tarief dat in de Nederlandse marktomstandigheden als redelijk of normaal wordt beschouwd.
Verschil tussen natura en restitutiepolis
In Nederland wordt door de overheid bepaalt welke zorg in de basisverzekering zit. Maar als verzekerde kun je ook nog een aantal zaken zelf kiezen. Bijvoorbeeld welke zorg je aanvullend wilt verzekeren en of je een natura- of een restitutiepolis wilt. Maar wat is het verschil tussen deze twee? Bij een restitutiepolis heb je zoals hierboven uitgelegd recht op vergoeding van zorg. Hierbij mag je ook zelf je zorgverlener (apotheek, fysiotherapeut, ziekenhuis etc.) kiezen. Deze moet uiteraard wel aan bepaalde eisen voldoen. De verzekeraar betaalt de rekening meestal rechtstreeks aan de zorgverlener. Bij een naturapolis heb je recht op zorg. De zorg krijg je van een gecontracteerde zorgverlener. Deze gecontracteerde zorgverleners zijn zorgverleners waarmee de verzekeraar afspraken heeft vastgesteld. Een afspraak kan gaan over de prijs en kwaliteit van de zorg. De verzekeraar betaalt de rekening dan ook rechtstreeks aan de zorgverlener. Wil je zelf een zorgverlener kiezen? Dan moet je wel rekening houden met een lagere restitutie van de verzekeraar. Het verschil tussen restitutie- en naturapolis zit hem dus in de vrijheid om een zorgverlener te kiezen. Bij een naturapolis ga je naar een gecontracteerde zorgverlener. Omdat daarmee afspraken zijn gemaakt over de kwaliteit, de service en de prijs. Hierdoor is de premie relatief laag. Bij een restitutiepolis ben je helemaal vrij om je eigen zorgverlener te kiezen. Hierdoor betaal je vaak wel iets meer aan zorgpremie.