Droom jij al heel veel jaren van het openen van je eigen winkel? Dat begrijp wij wel! Het runnen van een winkel is – zoals ze dat vaak zeggen – een vak apart. Want je moet aan heel veel dingen tegelijkertijd denken. In deze blog vertellen we jou hier meer over. Lees je mee?
In deze blog geven we antwoord op de vraag: hoeveel kost het starten van een winkel? Als je de kranten openslaat zie je vaak de ene na de andere kop: winkels moeten deuren sluiten. Is het dan wel slim om in deze tijd nog een winkel te openen? Jazeker! Want waar voor sommige winkels de deuren dichtgaan, zien we juist ook veel winkels openen. Je kan altijd ter ondersteuning van je fysieke winkel een webshop beginnen.
Wij hebben de beste winkel openen tips voor jou verzameld.
Waar moet je aandenken bij het openen van een winkel?
Allereerst is het goed om te onderzoeken welke winkels er in de buurt van jouw locatie zitten. Hoe zit het met de concurrentie? Als je precies weet wat voor een winkel je wil beginnen en met welke producten, kan je ook precies onderzoeken of de concurrentie hoog is of juist laag. Ook kun je dan beter onderzoeken of er vraag is naar jouw winkel of misschien niet. Het is goed om dit te onderzoeken voordat je een handtekening onder een eventueel pand zet.
Ook moet je bepaalde kosten niet onderschatten. Zo kunnen de kosten voor “kassasystemen” en “Transactieverwerking” aanzienlijk zijn. Kosten voor enkel een compleet kassasysteem kan al erg oplopen. Lees hier kassasysteem reviews voor winkels om je beter in te lezen en zodat je een betere inschatting kunt maken van wat je kunt verwachten.
Hoe kun je een unieke ervaring bezorgen?
De detailhandel is flink aan het veranderen, juist omdat er online zoveel wordt geshopt is het goed om te ontdekken hoe jij de winkelbeleving van jouw potentiele klant kunt vergroten. Denk bijvoorbeeld aan het geven van advies, een uniek assortiment of bijvoorbeeld de mogelijkheid om iets te proeven of te testen. Dit zijn allemaal manieren om ervoor te zorgen dat jouw potentiele klant niet online gaat shoppen maar liever bij jou in de winkel komt. En dat is wat je graag wilt bereiken natuurlijk!
We raden je aan om dit alles goed op te schrijven in een ondernemersplan en in winkelplan. Op deze manier kan je niet alleen goed verkopen wat je doet, om bijvoorbeeld een bepaald pand te kunnen bemachtigen. Maar ook als je investeerders zoekt kun je op deze manier veel beter jouw plan verkopen.
Randzaken regelen
Als je eenmaal een plan hebt ontwikkeld is het natuurlijk belangrijk dat je de volgende stap gaat zetten. Voor sommige mensen kan dit betekenen dat ze naar de Kamer van Koophandel moeten om daar hun onderneming in te schrijven. Maar denk bijvoorbeeld ook aan het opkopen van inventaris, toonbank, pintautomaat en ga zo maar door. Het is goed om hiervoor een goede lijst op te stellen. Zo weet je precies wat je nodig hebt en wat de beginfase van je onderneming gaat kosten. Want al deze kosten moeten eerst gemaakt worden voordat je kunt overgaan op verkopen.
We zeiden het net al eventjes, maar veel ondernemers hebben er – naast een fysieke winkel – ook een webshop bij. Houd er wel rekening mee dat je online makkelijker kunt verkopen, maar dat je indirect dan ook een gevaar bent voor je eigen fysieke onderneming. Zorg er daarom in eerste instantie voor dat je eigen winkel staat als een huis!